Kilpirauhasfoorumi

Keskustelupaikka kaikille kilpirauhasongelmista kärsiville ja heidän läheisilleen.

Jäsen, voit halutessasi tukea Kilpirauhasfoorumia tekemällä muutaman euron lahjoituksen. Lahjoitukset käytetään hosting-palvelun ja domain-nimen maksamiseen.

Huom! Hotmail.comin, Luukku.comin ja suomi24:n sähköpostiosoitteiden käyttö on foorumilla estetty niiden aiheuttamien ylläpidollisten ongelmien takia.

Tänään on Pe 21.09.2018 18:44

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Edes jonkinlaista apua
ViestiLähetetty: Ti 04.09.2018 19:37 
Hei,

Minulla todettiin kilpirauhasen vajaatoiminta v. 2009, jolloin arvot olivat TSH 7,9 (viite 0,3 - 4,5) ja T4v 9,2 (10 - 21). Kilpirauhasen tulehdusta ei todettu verikokeissa eikä ultraäänessä vaan sanottiin, että tulehdus on luultavasti jo ohi. Ankara väsymys ei kuitenkaan helpottanut tyroksiinilla, joten kokeiltiin myös mielialalääkettä, Seronilia. Se selkeytti hieman päätäni, mutta ei auttanut väsymykseen ja lopetin sen kolmen vuoden käytön jälkeen. Masennusta ei koskaan diagnosoitu, vaikka kävin psykiatrillakin, enkä edelleenkään usko olevani masentunut.

Tyroksiinia söin pitkään 100 mikrogrammaa kolmena päivänä viikossa ja 50 mikrogrammaa neljänä päivänä. Vuonna 2016 sain vihdoin lääkäriltä luvan nostaa hieman annosta, mutta vaikka se nostettiin asteittain 100 mikrogrammaan päivässä, vointini ei parantunut eikä T4-arvo noussut: se vaihteli koko ajan välillä 14 - 16 lääkeannoksesta riippumatta. TSH pyrki aina lähelle kolmea tai ylikin, mutta annoksen ollessa tapissa se laski lähelle nollaa ja pysyi siellä, jolloin annosta laskettiin tasolle 100 mikrog 5 kertaa/vk, 50 mikrog 2 kertaa/vk. Lääkärit eivät osaa vastata kysymyksiini siitä, miksei tyroksiini auta minua ja miksei annoksen nosto korreloi veriarvojen kanssa.

Nykyään jaksan työskennellä kotona muutaman tunnin päivässä, tarvitsen joka päivä päiväunet, muuten seuraa päänsärkyä ja pahoinvointia, silmäni väsyvät tosi helposti varsinkin tietokoneella enkä jaksa liikkua yhtään ylimääräistä. Mitään normaalia elämää minulla ei ole. Välillä minulla oli myös närästystä ja epäillään ummetuspainotteista ärtyvää suolta (en tiedä, liittyykö se mitenkään tähän; keliakiatesti on tehty sekä verikokeesta että koepalasta), ja olen kärsinyt toistuvasti anemiasta ja syönyt rautakuurin varmaan joka toinen vuosi, kun hemoglobiini on aina laskenut. (Kuukautiseni eivät ole erityisen runsaat, joten en usko sen johtuvat niistä.) Ferritiini minulta mitattiin muutama viikko sitten ensimmäisen kerran ja se oli 8. Hoitaja sanoi sen olevan normaali (viitearvo alkaa 5:stä), mutta aloitin heti rautakuurin luettuani asiasta netistä. Kaikenlaisia muitakin kokeita on tehty, mutta niistä ei löytynyt mitään, paitsi jotain tumavasta-aineita (S-ANA 320 tiitteri, täplikäs värjäyskuvio), mutta sekään ei kuulemma välttämättä tarkoita mitään.
Yritän saada lähetteen sisätautilääkärille, mutta toistaiseksi se ei ole onnistunut (odotan lääkärin puhelinaikaa kinatakseni taas asiasta), joten osaisiko joku täällä sanoa asiaan jotain? Onko tyroksiini minulle väärä lääke vai olisiko minulla joku ihan muu tautikin?

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Edes jonkinlaista apua
ViestiLähetetty: Ke 05.09.2018 12:55 
Poissa
Superrauhanen
Superrauhanen

Sinulla ei ole ollut hyvä hoito. Thyroxinin annosta pitäisi nostaa siihen asti, että oireet häviävät. T3V pitää kuitenkin pysyä viitteissä. Sinuna vaihtaisin lääkäriä. Voit pyytää lähetteen sisätaudeille, kannattaa sekin kokeilla, mutta mitenkään varmaa heidänkään osaamisensa ei ole.

Ferritiinisi oli aivan liian alhainen. Jos vatsaa vaan kestää niin ota rautaa 200 mg päivässä. Jos ei kestä niin 100 mg. Rauta nousee hitaasti, joudut syömään rautaa ainakin puoli vuotta.

Sinuna ottaisin yhteyttä Suomen kilpirauhaspotilaat ry ja harkitsisin jäsenyyttä. Tarvitset neuvoja ja lääkärivinkkejä.

Dg 10/2010 autoimmuuni hypotyreoosi TSH 8.2, T4V 17.4 ja TPOab 540. 01/13 T3V 6.0 (3.5-6.5) annoksella Thyroxin 167,5 µg+Lio 50µg. 01/2017 Armour Thyroid 4 grain. 05/2017: T3V 4,7 annosnosto > 4 grain+Lio 10 mcg. Geenitesti: vika jokaisessa geenissä: DIO2: rs225014: CT. rs12885300: CT. rs225015: GT. MCT10: CT.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke 12.09.2018 11:59 
Puhuin eilen lääkärin kanssa ja hän kieltäytyi kirjoittamasta lähetettä sisätautilääkärille sillä perusteella, että veriarvoni ovat viitteissä. Sanoin kyllä, että TSH:n viimeksi mitattu arvo 1.7 johtuu siitä, että lääkeannosta muutettiin vasta 4 kk sitten, mutta se ei vakuuttanut. Kuten aiemmin kerroin, TSH on aina noussut yli kahden, korkein arvo 3.8. T3-arvo minulta on mitattu vain kerran, vuonna 2014 ja se oli 4.5 eli normaalin rajoissa. Osaatteko sanoa, voiko joku lääkäri määrätä tällaisilla arvoilla muuta lääkettä kuin tyroksiinia? Luulen, että se on ainoa toivoni saada vointia paremmaksi. Menen varmaan seuraavaksi paikkakunnan yksityislääkärille ja mittautan siellä T3:n, kun se ei tunnu terveyskeskuksessa onnistuvan. Harkitsen erikoislääkärille menoa omalla kustannuksella, mutta sitä varten pitää matkustaa satojen kilometrien päähän, enkä jaksaisi millään... eikä ole mitään takeita, että siitä on apua.

Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To 13.09.2018 10:09 
Poissa
Superrauhanen
Superrauhanen

Paljonko arvosi olivat (sekä TSH että T4V) viimeisimmässä mittauksessa?

T3V voit itse mitata yksityisissä laboratorioissa ilman lähetettä. Pelkästään T3V mittausta varten ei tarvitse mennä lääkäriin. Esimerkiksi Synlabissa voit mitata itse, ilman lähetettä.

Sinulla on vakava raudanpuute. Ferritiiniarvosi on todella matala. Syötkö nyt rautaa? Eikö raudan syönti auta ollenkaan ferritiiniarvoon?

Dg 10/2010 autoimmuuni hypotyreoosi TSH 8.2, T4V 17.4 ja TPOab 540. 01/13 T3V 6.0 (3.5-6.5) annoksella Thyroxin 167,5 µg+Lio 50µg. 01/2017 Armour Thyroid 4 grain. 05/2017: T3V 4,7 annosnosto > 4 grain+Lio 10 mcg. Geenitesti: vika jokaisessa geenissä: DIO2: rs225014: CT. rs12885300: CT. rs225015: GT. MCT10: CT.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: To 13.09.2018 19:52 
Kilpirauhasarvoni otettiin viimeksi heinäkuun alussa ja ne olivat TSH 1.7 ja T4V 15.7. Voi olla, että nyt TSH olisi jo noussut yli kahden ja saisi lääkärin reagoimaan, mutta riittäisikö se erikoislääkärin lähetteeseen saati siihen, että minulle vihdoin määrättäisiin jotain toista lääkettä?

Ferritiinimittauksesta on vasta reilu kuukausi, joten en tiedä, miten se on kehittynyt, ei sitä varmaan kannata näin äkkiä mitata uudestaan. Syön rautaa, Spartoferia 100 mg kapselin päivässä ja joinakin päivinä olen ottanut myös erikseen purutabletin, joissa on 14 mg rautaa (kuvittelen, että se lisäisi sen imeytymistä, mutta en tiedä, onko näin). Minuakin huolestuttaa, että miten se rauta on niin päässyt loppumaan, mutta en osaa vertailla tätä aiempiin anemia-aikoihini, kun silloin katsottiin vain hemoglobiinia (nyt se oli sentään 121, kun aiemmilla kerroilla on ollut 105).

Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La 15.09.2018 10:00 
Poissa
Superrauhanen
Superrauhanen

Ensisijaisesti nostaisin Thyroxinin lääkitystä. Sinulla on arvoissa marginaalia nostaa lääkitystä. Rautaa pitää jatkaa. Tällä hetkellä sinulla on niin paha raudanpuute että se aiheuttaa oireita.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ma 17.09.2018 20:08 
Olen aika varma, etten voi syödä enempää tyroksiinia, koska kuten kerroin ensimmäisessä viestissäni, söin viime vuonna jopa 100 mikrogrammaa päivässä eikä siitäkään ollut apua ja TSH laski niin, että se oli kolmen kk:n päästä annoksen nostosta toukokuussa 2017 0.26 (T4V oli 14). Syyskuussa TSH oli 0.06 (T4V 15.4) ja helmikuussa 2018 TSH oli 0.23 (T4V 16.3). Silloin annosta pienennettiin niin, että otan kahtena päivänä viikossa 50 mikrogrammaa ja muina päivinä 100. (Ja kyllä, sitäkin annosta, että ottaisin vain yhtenä päivänä 50 mikrogrammaa on kokeiltu aiemmin, eikä se hetkauttanut veriarvoja mihinkään.)

En tiedä, olisiko pitänyt jatkaa pidempään tuolla isolla annoksella, mutta olihan tuokin kokeilu aika pitkä. Voi tietysti olla, että matala rauta-arvo huonontaa vointiani, mutta jos sen vaikutus olisi kovin merkittävä, olisin varmaan huomannut eron joskus aiemmin syötyäni rautakuurin. Niitä on tullut syötyä aika monta vuosien varrella. Minusta kaikkia mahdollisia tyroksiiniannoksia on nyt kokeiltu ja ainoa mahdollisuus, mitä keksin, on kokeilla jotakin toista lääkettä.

Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]