Kilpirauhasfoorumi

Keskustelupaikka kaikille kilpirauhasongelmista kärsiville ja heidän läheisilleen.

Jäsen, voit halutessasi tukea Kilpirauhasfoorumia tekemällä muutaman euron lahjoituksen. Lahjoitukset käytetään hosting-palvelun ja domain-nimen maksamiseen.

Huom! Hotmail.comin, Luukku.comin ja suomi24:n sähköpostiosoitteiden käyttö on foorumilla estetty niiden aiheuttamien ylläpidollisten ongelmien takia.

Tänään on Ma 23.04.2018 16:26

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Update: Aloitin tyroksiinin! Alkuvaiheen neuvoja?
ViestiLähetetty: Ke 28.03.2018 23:31 
Moi taas, Vieraspalstalla käyvät!

Kirjoittelin tänne alkuvuodesta arvoistani ja vajaatoimintaepäilystäni oireineen. Sain hyviä neuvoja siihen, minkälaisia kokeita kannattaa pyytää, ja ennen kaikkea henkistä tukea siihen, että tilanteeni vaikutti ns. vakavasti otettavalta. Kiitos vielä vastaajille. :]

Palasinkin nyt antamaan tilannepäivityksen:

Aloitin eilen tyroksiinilääkityksen! Olen tästä todella huojentunut (vaikkakin myös vähän jännittää, miten tulee etenemään). Kävin edellispäivänä sisätautilääkärillä, jonne yleislääkäri onneksi teki lähetteen, kun esitin huoleni vajaatoiminnan mahdollisuudesta. Kävi siis hyvin, että vaikka hakeuduin yleislääkärille vatsavaivojen takia, hän reagoi heränneeseen vajaatoimintaepälyyni. Labratuloksilla oli osuutensa asiaan, mutta olin kuullut paljon siitä, että monet lääkärit eivät reagoi ennen kuin kaikki arvot ovat hanurista... Anyway, pääsin siis sisätautilääkärille. Hän kuunteli oireeni tarkasti ja katsoi labratulokset ja näki tyroksiinilääkityksen aiheelliseksi. Kyseiselle käynnille mennessäni olin henkisesti varautunut taistelemaan, mutta ei onneksi tarvinnut, olen siitä kiitollinen. Sain vielä muutamia jatkotutkimuksiakin pyydettyäni niitä erikseen - se on pitkälti teidän aiemmin mua ohjeistaneiden ansiota. Pyysin, että seuraavassa labrassa tsekattaisiin myös varastorauta ja D-vitamiini. Lisäksi pyysin päästä kaulan alueen ultraukseen. Molemmat onnistuvat, ultra ilmeisesti myös biopsiavalmiudella. Nyt voin siis huokaista helpotuksesta, kun tiedän, että kaikki 'mahdollinen' tutkitaan, eikä tarvitse olla epätietoinen oman terveydentilan kokonaiskuvasta näin lääkityksenkin alkaessa.

Arvoista:
Alkuvuoden labra: TSH 5.8, T4-V 18.7.
Tuore diagnoosia edeltänyt labra: TSH 6.0, T4-V 17.9, T3-V 5.5, TPO-vasta-aineet 10 eli raja-arvo (täällä päin siis tuo 10 rajana)

Lääkitys:
Thyroxin - Ensin 2 viikkoa 25 millig/pv, sen jälkeen nosto 50 millig/pv. Seuraava labra toukokuun puolessavälissä, minkä tiimoilta tsekataan annostus.

---

Tässä vaiheessa mielessäni olevia kysymyksiä:

- Onko nyt niin, että subkliininen vajaatoimintani mitä todennäköisimmin johtuu autoimmuunitulehduksesta, vaikka TPO-vasta-aineet ovatkin vain rajoilla? Mitä muita vaihtoehtoja edes olisi näiden lukemien perusteella?
- Jos ja kun johtuu autoimmuunitulehduksesta, onko jollakulla kokemuksia sen lieventämisestä - ellei jopa pysäyttämisestä - ruokavaliolla/lisäravinteilla?
- Miltä tuo tyroksiiniannostus ja sen nostosuunnitelma kuulostaa, vaikuttaako ok:lta? Kysyn varmistavasti, koska olen huomannut keskustelupalstoilla monien kokeneen, että annossäätelyn alkuvaiheessa menetellään usein puutteellisesti. Eikös tämä pikku hiljaa tapahtuva nosto mene niin kuin pitääkin? Toki tämä on varmasti todella yksilöllistä myös.
- Huomasin vasta Thyroxin-selostetta lukiessani, että sisältävät laktoosia ja liivatetta. a) Mulla on laktoosi-intoleranssi. b) Olen siirtymässä vegaanisuuteen. Näiden seikkojen takia olis kiva saada muunlaista tyroksiinia. Ilmeisesti erityisluvalla voisi saada? Onko erityisluvan saaminen vaikeaa / onko kokemuksia?
- Olen kuullut paljon siitä, että monelle pelkkä tyroksiini ei välttämättä riitä, vaan T3:sta olisi hyvä käyttää sen lisäksi. Onko sen lisääminen lääkitykseen ajankohtaista vasta, kun on ensin katsottu, riittääkö tyroksiini? Vai kannattaako alkaa jo alussa kysellä sen mahdollisuutta? (Ei vissiin kyllä oo helppoa saada?)

---

Huhhuh. Tuossa ei todellakaan edes olleet vielä kaikki kysymykset, mutta ne mietityttävimmät atm. Jos teillä on aikaa ja kiinnostusta vastailla, niin heitelkääpä vapaasti vastauksia niihin kohtiin, joihin haluatte. :]

P.S. Kuriositeettina: Isälläni todettiin vajaatoiminta noin nelikymppisenä, mutta hän oli itse asiassa oirehtinut sitä ennen jo kymmenisen vuotta. Hänen TSH:nsa oli lääkityksen alkaessa muistaakseni vähän päälle 7 ja T4-V jtn alle 15 mutta rajoissa vielä. Aika samantyyppiset arvot siis kuin mullakin - tarkoitan, että jos tämä olisi diagnosoitu vasta vuosien päästä (nyt olen 29v.), olisi hyvin voinut olla samat arvot kera entistä laajempien oireiden. Näköjään siis sukurasite voi todella olla näin samankaltaisesti 'aktivoituva'. Aion vielä mielenkiinnosta kysyä hänen vasta-ainearvoistaan myös, niitä en ole aiemmin vielä kysellyt.

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Update: Aloitin tyroksiinin! Alkuvaiheen neuvoja?
ViestiLähetetty: La 31.03.2018 11:49 
Poissa
Superrauhanen
Superrauhanen

Hyvä että sait lääkityksen! Sinulla oli TSH toistuvasti liian korkea ja oli oireita, silloin lääkityksen aloitus oli ihan oikein.

TPOab ei aina näytä autoimmuunitulehdusta. Joskus vasta TyglAb näyttää autoimmuunitulehduksen, ja joskus vasta ultraääni. Useimmiten TPOab on korkea kun on autoimmuunitulehdus mutta ei siis aina. Jos autoimuunitulehdusta ei löydy niin silloin syytä ei tiedetä. Ei se mitenkään epätavallista ole, että syytä ei löydy.

Se mikä oli erikoista, niin sinulle siis kirjoitettiin lähete sisätautilääkärille aloittamaan Thyroxin-lääkitys. Eikö yleislääkäri (terveyskeskus, työterveys) tosiaan aloittanut itse?

Nostosuunnitelma kuulostaa hyvältä.

Thyroxinissa on tosiaan hieman laktoosia. Kokeile ensin, pystytkö käyttämään sitä. Jos et, niin sitten voi hakea erityisluvalla laktoositonta vastaavaa valmistetta. Varmaan saat sisätautilääkäriltä helposti erityisluvan laktoosittomaan T4-valmisteeseen, koska et voi syödä laktoosia.

Useimmille T4-lääke sopii. Kestää monilla jopa vuoden, ennen kuin lääkkeen vaikutukset ovat valmiit. Vielä on liian aikaista pohtia mahdollista T3 lääkettä. Luultavimmin Thyroxin (tai laktoositon vaihtoehto) tulee sopimaan hyvin.

Dg 10/2010 autoimmuuni hypotyreoosi TSH 8.2, T4V 17.4 ja TPOab 540. 01/13 T3V 6.0 (3.5-6.5) annoksella Thyroxin 167,5 µg+Lio 50µg. 01/2017 Armour Thyroid 4 grain. 05/2017: T3V 4,7 annosnosto > 4 grain+Lio 10 mcg. Geenitesti: vika jokaisessa geenissä: DIO2: rs225014: CT. rs12885300: CT. rs225015: GT. MCT10: CT.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke 04.04.2018 21:37 
Heti alkuun korjaus tekstiini: luonnollisestikin "mikrog", EI "millig". :''']

---

Asiaan. Kiitos Nuudeli näkiksistä.

Mielenkiintoista nyt sitten nähdä vielä loppukuusta, miltä kilpirauhanen näyttää ultrassa, jos siitä se potentiaalinen autoimmuuitulehduskin selviää. Ja muutenkin, että missä kuosissa on.

Terveyskeskuksen yleislääkäri ei tosiaan itse aloittanut mulle sitä Thyroxinia. Luulen sen johtuvan osittain siitä, mitä kautta tämä juttu eteni. Olin siis alunperin hakeutunut hänen pakeilleen vatsan toimintaan liittyvien oireiden takia - sitten labrat, sitten soittoaika. Vasta kun labroissa yllättäen ilmenikin korkea TSH, aloin itse tajuta, miten paljon vajaatoimintaan liitettäviä oireita mulla on, tuli sellainen valaistuminen. Puhelinajan sitten koittaessa lääkäri infosi, että tilanne/labrat (jotka ok, paitsi se TSH ja amylaasientsyymi joka ihan lievästi koholla) menee joka tapauksessa sisätautilääkärin arvioitavaksi liittyen näihin vatsajuttuihin ja että kilppariarvot ovat vasta piilevät. Ei siis itse ilmeisesti itse pitänyt kilpparitilannetta kovin huonona.

Sainkin tosiaan lähetteen sisätautilääkärille, ja paikan päällä mulle kävi ilmi, että yleislääkäri oli sittenkin lähettänyt mut sinne nimenomaan kilpirauhasen tiimoilta. Vaikka puhelimessa hädin tuskin ehdin kertoa epäilyksistäni ja hän kuulosti vähän skeptiseltä. Ehkä hän halusi tarkistuttaa varmuuden vuoksi. Voihan olla, että koska kokonaistilanteeni delegoitiin joka tapauksessa sisätauteihin arvioitavaksi, niin siksi kilppariasiakin kohdennettiin sinne. Tai ehkä ko. yleislääkäri ei koe olevansa kilpparijuttuihin tarpeeksi perehtynyt ja siksi halusi mieluummin sisätautilääkärin arvioivan tilanteen? Oli miten oli, erittäin jees, että asia eteni tällä tavalla.

Hyvä juttu, jos erityisluvan saaminen on hyvinkin mahdollista. Musta tuntuu, että piakkoin laitan asiasta viestiä sisätautilääkärille. En ole varma, aiheuttaako Thyroxin oireita, mutta luulen, että haluan poissulkea asian joka tapauksessa.

---

Thyroxin-päivitys ja mietteitä:

Olen nyt siis syönyt Thyroxinia (25 mikrog/pv) viikon. Vaikutuksia ei ole vielä tuntunut muuta kuin se, että vatsan toiminta on muutamana viime päivänä ollut normaalia parempi, mikä on jo lupaavaa. En tiedä, liittyykö vielä Thyroxiniin, mutta lienee mahdollista. Olo on myös ollu hivenen jaksavaisempi (aka olen jaksanut imuroida ym. pientä hyödyllistä illalla töiden jälkeen). Tämäkin voi vielä mennä huojennuksen piikkiin, not sure. Toiveikkaana kohti tulevia viikkoja. Nyt muutamana päivänä olen myös huomannut ihan pieniä rytmihäiriöitä, mutta vain harvoin eikä häiritsevästi. Kuuluu varmasti asiaan lääkkeen alkuvaiheessa.

Kaiken kaikkiaan on tuntunut todella isolta asialta herätä tämän havahtumisen ja diagnoosin myötä siihen, miten on kuukausien - jopa vuosien - mittaan turtunut elämään osittaisessa sumussa. Tajuan sen nyt. On melkein pelottavaa, miten sellaiseen tottuu niin, että alkaa ajatella, että "mä nyt vaan olen tämmönen", samalla kun normaali jaksaminen on oikeasti koko ajan enemmän tai vähemmän kortilla. Alkaa alitajuisesti kamppailla oman jaksamisen kanssa siitä olettamuksesta, että pitää vaan jotenkin skarpata, eikä se ole normaali lähtökohta.
Pähkinänkuoressa: Huojentavaa isolla H:lla ymmärtää tätä salakavalasti muotoutunutta perusolotilaa.

Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Pe 06.04.2018 21:44 
Poissa
Superrauhanen
Superrauhanen

On ihan tuttua tuo, että vain luulee olevansa 'tällainen'. Minulle tuli myös valaistuminen, kun diagnoosi saatiin.

Kiva että lähtenyt hyvin liikkeelle! Kerro sitten tänne miten edistyy.

Dg 10/2010 autoimmuuni hypotyreoosi TSH 8.2, T4V 17.4 ja TPOab 540. 01/13 T3V 6.0 (3.5-6.5) annoksella Thyroxin 167,5 µg+Lio 50µg. 01/2017 Armour Thyroid 4 grain. 05/2017: T3V 4,7 annosnosto > 4 grain+Lio 10 mcg. Geenitesti: vika jokaisessa geenissä: DIO2: rs225014: CT. rs12885300: CT. rs225015: GT. MCT10: CT.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: La 07.04.2018 15:25 
Poissa
Superrauhanen
Superrauhanen
Käyttäjän avatar

Thyroxinissa on niin vähän laktoosia, että erittäin harvalle aiheutuu siitä mitään ongelmia. Minullakin on laktoosi-intoleranssi, mutta pystyn silti syömään laktoosia sisältäviä lääkkeitä. Tietenkin jotkut voivat olla herkempiä.

En tiedä minkälaisista vatsavaivoista kärsit, mutta esim. ummetus voi olla yksi kilpirauhasen vajaatoiminnan oire. Magnesiumtabletit auttavat myös ja niillä on muitakin terveyshyötyjä.

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
ViestiLähetetty: Ke 18.04.2018 11:11 
hari:
Aivan juu. En ole kyllä itsekään huomannut nyt sen laktoosimäärän aiheuttavan mitään. Enkä itse asiassa ole jaksanutkaan kysellä sen erityisluvan perään. Ainoa syy, miksi sitä ehkä kysyn vielä tulevaisuudessa, on tämä vegaanisuuspyrkimykseni - joskaan en tiedä, myönnetäänkö sitä vegaanisuuden perusteella. Jää nähtäväksi.
Mun vatsavaivat on aina olleet löysään vatsaan ja ilmavaivoihin liittyviä, eli ummetusta ei useinkaan ole. Vatsani toimii siis päinvastaisesti tavallisimpaan vajaatoimintaoireistoon nähden.
Magnesiumia aloinkin käyttää tässä jokunen viikko sitten. Käytän sitä suihkemuodossa, suihkuttelen ranteisiin iltaisin. Käytön alkuvaiheessa tunsin suihkausten jälkeen paljon pistelyä/kuumotusta ranteissa, minkä jossain lähteissä sanotaan viittaavan magnesiumin vajaukseen. Tiedä sitten, johtuuko siitä, mutta itselläni ainakin nuo tuntemukset ovat laantuneet säännöllisehkön käytön myötä.

---

Noniin, tilannepäivitystä:

Olin kaksi viikkoa annoksella 25 mikrog/pv, minkä jälkeen nostettiin 50 mikrog/pv (tämä annos jatkuu toukokuun puoleenväliin, jolloin ensimmäinen kontrolli). Nyt olen ottanut jälkimmäistä annosta viikon. Ensimmäisiä positiivisia muutoksia on havaittavissa! Vatsan toiminta on ollut selkeesti tasaisempaa ja rauhallisempaa kuin aika pitkään aikaan. Tai siis se suurin juttu on, että näin on nyt ollut useamman päivän putkeen. Ihanaa, jos tää jatkuu näin. Toinen muutos on, että nivelkivut tuntuvat vähentyneen viime päivinä, mikä on sekin varsin tervetullutta. Sekä vatsa- että niveloireeni ovatkin olleet niitä, jotka ovat 'akuuteimpina' olleet läsnä viime kuukausina. Käy järkeen, että ne häviäisivätkin ensimmäisinä.
Aivosumua ja energian puutetta on edelleen, mutta ne myös ovat oireistani pitkäaikaisimpia, joten vienee aikaa, että pää ns. selkenee.
Mulla on kyllä sellainen olo, että nukahtaminen on viime päivinä ollut aiempaa helpompaa, eli unenlaatu on ehkä paranemassa.
Vuosi sitten ilmaantunutta aknea puolestaan on kasvoilla edelleen, joten sen vähenemisessä kestää vielä, mikäli on kilpirauhaseen liittynyt.

Viikon-kuukauden päästä näen tätä hetkeä luotettavammin ja paremmin, miten tuo 50 mikrog vaikuttaa. Tässä kohtaa veikkaan, että nosto 75 mikrogrammaan voisi olla ajankohtainen ensi kuussa ekan kontrollin jälkeen, mutta se nähdään sitten. Kilpirauhasen ultraus on viikon päästä.
So far so good. :yes Matka jatkuu.

Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]