Kilpirauhasfoorumi

Keskustelupaikka kaikille kilpirauhasongelmista kärsiville ja heidän läheisilleen.

Jäsen, voit halutessasi tukea Kilpirauhasfoorumia tekemällä muutaman euron lahjoituksen. Lahjoitukset käytetään hosting-palvelun ja domain-nimen maksamiseen.

Huom! Hotmail.comin, Luukku.comin ja suomi24:n sähköpostiosoitteiden käyttö on foorumilla estetty niiden aiheuttamien ylläpidollisten ongelmien takia.

Tänään on Ti 17.07.2018 11:07

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Miten toimia kun jos epäilen vajaatoimintaa?
ViestiLähetetty: La 23.06.2018 18:07 
Toivon, että ongelmat johtuisi kilpirauhasesta niin syy selviäisi ja voisin alkaa hoitaa tilannetta. Suurin ongelma on, että mulla lähtee päästä tukoittain hiuksia ja myös lyhyitä ns. uusia hiuksia. Hiukset ei katkeile vaan lähtee juurineen ja laatu on muuttunut hamppumaiseksi. Lisäksi mulla on usein "sumuinen" olo eikä energiaa.

Miten pitää toimia että asia selviää mahd nopeasti, ennen kuin kaikki hiukset tippuu? Varaan ajan labrakokeisiin, mitä muuta?

Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Miten toimia kun jos epäilen vajaatoimintaa?
ViestiLähetetty: Ti 26.06.2018 17:58 
Poissa
Salamarauhanen
Salamarauhanen

No ne labrat nyt ekana, TSH ja T4V aamulla otettuna (vaikka labra ottaiskin näytteitä myöhemmin päivällä, TSH laskee päivän mittaan). Jos TSH yläkantissa/koholla ja/tai T4V matala kannattaa pyytää kilpirauhasen vasta-aineet tutkintaan (jos niitä ei heti alkajaisiksi saa). Rautatilanteen tarkistaminen ei olisi myöskään pahitteeksi (ainakin ferritiini, joku asiasta paremmin tietävä voinee kertoa lisää).

Profiili  
Vastaa lainaamalla  
 Viestin otsikko: Re: Miten toimia kun jos epäilen vajaatoimintaa?
ViestiLähetetty: Ke 27.06.2018 11:41 
Komppaan Lionessia. Eli tosiaan ne labrat alkuun, mahdollisimman aikaisin aamulla. (Myös T3-V, TPOAb ja TyglAb hyvä tarkistuttaa, mutta ainakin nuo TSH ja T4-V ensimmäisinä.)
Ehdottomasti myös rautatilanne kannattaa tarkistuttaa saman tien! Aluksi ainakin varastorauta eli ferritiini.

Itselläni todettiin keväällä piilevä kilpirauhasen vajaatoiminta, TSH oli viiterajojen ulkopuolella (6.0), muut kilppariarvot hyvät. Tämän jälkeen löydettiin tyhjillään oleva varastorauta.
Oireita oli ollut paljonkin, mutta selkeimpinä vatsan toiminnan ongelmat, voimakas uupumus ja väsymys / energian puute, kasvojen iho-oireet ja nivelkivut. Lisääntynyt hiustenlähtökin tuttua, vaikkakaan ei selkeimpien oireideni kategoriassa.

Ferritiinin otattamisesta vinkattiin mulle tällä palstalla. Lääkäri ei olisi määrännyt mulle ferritiinimittausta, ellen olisi osannut pyytää sitä erikseen.
Selvisikin, että ferritiinini oli vain 13 (ideaali arvo naisella 100:n paikkeilla), mikä selittää luultavasti suurimman osan oireistani. Olen nyt (tyroksiinin syömisen lisäksi) rautakuurilla, ja elokuussa on kontrolli. Huom. Mun hemoglobiini ja punasoluindeksit olivat kunnossa, eli niissä ei raudanpuute mun kohdalla vielä tuossakaan vaiheessa näkynyt. Tällainen on siis täysin mahdollista ja ilmeisesti jopa yleistä.

Kilpirauhasen vajaatoiminnan ja matalan ferritiinin aiheuttamat oireistot ovat hyvin samanlaiset. Lisäksi olen lukenut, että lievä kilpirauhasen vajaatoiminta voi itse asiassa aiheutua raudanpuutteesta. Toisaalta myös kuulemma vajaatoiminta voi altistaa raudanpuutteelle. Anyway, kyseiset arvot siis saattavat linkittyä toisiinsa tavalla tai toisella, minkä vuoksi ferritiini on hyvä mittauttaa kilpirauhasarvojen ohessa.

Toivottavasti saat pian selkoa oireisiisi. :up Olisi myös kiinnostava kuulla, miten asiasi etenee, jos haluat jakaa täällä, kun selviää lisää.

Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 3 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]