Kilpirauhasfoorumi

Keskustelupaikka kaikille kilpirauhasongelmista kärsiville ja heidän läheisilleen.

Jäsen, voit halutessasi tukea Kilpirauhasfoorumia tekemällä muutaman euron lahjoituksen. Lahjoitukset käytetään hosting-palvelun ja domain-nimen maksamiseen.

Huom! Hotmail.comin, Luukku.comin ja suomi24:n sähköpostiosoitteiden käyttö on foorumilla estetty niiden aiheuttamien ylläpidollisten ongelmien takia.

Tänään on Ke 15.08.2018 15:31

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1 viesti ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Toiveena raskaus: tyrazol -lääkitys, Leikkaus vai radiojodi
ViestiLähetetty: Pe 10.08.2018 10:49 
Heippa,

Onko kokemuksia/ajatuksia seuraavasta tilanteesta:

Minulla todettiin 2016 syksyllä Basedowin taudista johtuva liikatoiminta johon söin 18kk tyrazolia. Tämä oli kova kolaus, sillä olin juuri valmistunut yliopistosta ja olimme päättäneet vihdoin yrittää lasta. Tämä kiellettiin kuitenkin hoidon ajaksi. Toukokuun lopussa lääkitys lopetettiin koska arvot olivat hyvät ja lääkäri sanoi että vasta-aineetkin ovat poistuneet. Sain vihdoin luvan raskauteen. Kuitenkin kuukausi lopettamisen jälkeen arvoni olivat koholla ja lääkäri soitti että valitettavasti liikatoiminta on uusiutunut ja lääkitys pitää aloittaa uudelleen ja sitten päättää poistetaanko kilpirauhanen kokonaan vai kokeillaanko radiojodilla tuhota kilpirauhanen. Koska olimme jo jättäneet ehkäisyn, tein varmuuden vuoksi raskaustestin heti kun sellaisen voi tehdä, ja olinkin raskaana! Lääkitys purettiin koska kuulemma saattoi liikatoiminta johtuakin vain raskaudesta. Ehdin jo riemastua että kuuluisin niihin onnellisiin joilla pitkä estohoito toimii.

Kuitenkin nyt viikonloppuna, rv 6 tulikin keskenmeno :( Tiistaina lääkäri soitti että arvot on huonot ja aloitetaan lääkitys. Ensin ehdotti Tiotil-lääkettä mutta koska en ole enää raskaana, jatketaankin taas tyrazolilla. Raskautta en saa kuulemma yrittää uudelleen nyt kun tyrazol otettiin taas käyttöön (5mg/pvä). Sairaus pitää ensin hoitaa pois ennenkuin saan haaveilla uudesta yrityksestä. Surussa olisi auttanut edes tieto että saa yrittää uudelleen..Nyt ollaan kuitenkin taas siinä tilanteessa että pitäisi päättää mikä hoitomuoto: leikkaus vai radiojodi. Oireita onkin ilmaantunut kun olen ollut ilman tyrazolia. Erityisesti vasen silmäni on kipeä, päätä särkee joka aamu ja silmien alla pussit/turvotusta. Vatsa sekaisin, kaulaa kuristaa ja itkettää (tosin johtuu varmaan koetuista pettymyksistä).

Pelkään että radiojodihoito pahentaisi silmiä kun taas kaulaan kajoava leikkaus kauhistuttaa ja kaikenlisäksi olen musiikinopettaja ja ääni on tärkeä myös vapaa-ajalla päivittäin laulaessa. Haaveilen vain mahdollisuudesta jatkaa Tyrazolia hamaan loppuun (toimi minulla) ja tulla silti raskaaksi kuten moni on kuitenkin tullut ja syntynyt terveitä lapsia. En haluaisi kuitenkaan ottaa riskejä itseni tai vauvan suhteen. Kaupungin endokrinologi on kylmä nainen eikä sano juuta tai jaata leikkauksesta tai radiojodista muuta kuin tyyliin: "Riskit on olemassa ja ikävä kyllä niitä joskus sattuu.Päätös on sinun.Ikävä kyllä laosenteko pitää nyt unohtaa. " Ei kuitenkaan mitää taustaa tai prosentteja vaikka asioita varmasti on tutkittu. Olen nyt sitten joutunut netistä kaivelemaan yksin..

Olisiko teillä kokemuksia / suositusta jostakin asiantuntevasta (ehkä vaihteeksi mieslääkäri?) endokrinologista Turun seudulla joka voisi asiallisesti mutta myös tutkimuksiin ja kokemuksiinsa perustuen kertoa minulle hoitomuotojen riskeistä, raskaudesta ja neuvoa parasta ratkaisua tilanteeseen kun oma lääkärini ei minulle pysty antamaan mielenrauhaa?

Terkuin ,
Emppu

Vastaa lainaamalla  
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 1 viesti ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]